Whistleblowerordningen kan benyttes af alle ansatte i Bornholms Regionskommune. Her kan man anonymt videregive information, hvis man har kendskab til deciderede ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder i kommunen.
Whistleblowerordningen er til for at sikre, at der er et sted, hvor det bliver sagt højt, hvis der er tale om ulovligheder og andre alvorlige uregelmæssigheder. Ordningen tilbyder anonymitet og beskytter ansatte, der indgiver oplysninger.
Ordningen skal ses som et supplement til den interne dialog og åbenhed, der altid bør være i kommunen. Her er de almindelige muligheder blandt andet; at gå til egen leder, sin tillidsrepræsentant eller sit fagforbund.
For at sikre uafhængighed, sikkerhed og habilitet i sagsbehandlingen er håndteringen af whistleblowerordningen delt mellem kommunens center; Økonomi og Personale (ØP) samt Staben, der tager sig af den centrale administration. Siden 2025 er KL (Kommunernes Landsforening) tillige blevet koblet til ordningen og er i dag med til at screene de indkomne sager ligesom, at KL bidrager til behandlingen af dem.
Link til indberetning
Kontakt
Du er altid velkommen til at tage direkte fat i Kit Claudi Grøn-Iversen eller Richard Dirdal.
Beskyttelsen for Whistleblower gælder uanset, hvilken vej du går.
Læs mere om kommunens Whistleblowerordning
Her kan du læse mere om kommunens whistleblowerordning, hvor der også er direkte link til anmeldelse af sager til ordningen.
Rapporter
Hvert år offentliggør kommunen en rapport om brugen af kommunens whistleblowerordning.
Rapporterne finder du her: